الأربعاء، يوليو 21، 2010

صور وفيديو الوقفه الصامته الثالثه ضد التعذيب ومؤتمر التغيير بالدقهليه

متأخر جدا البوست دا ...واتقطعت عليا الكهربا بعد ما كنت كتبته ونسقته وقبل ما اعمله نشر ... ربنا يستر ويكمل على خير المره دى :(
بما انى اتأخرت فى النشر فـ هيبقى عباره عن الصور والفيديو بس بتاعت الوقفه والمؤتمر كالتالى :

*وقفة المنصوره الثالثه ضد التعذيب وحدادا على خالد سعيد:
----> الصور:
-عرض شرائح بالصور كاملة:

- مختارات من الصور :
- للتوصيف وحجم اكبر اضغط على الصوره:



الوقفة الصامته الثالثه ضد التعذيب فى مصر - الدقهليه 3

الوقفة الصامته الثالثه ضد التعذيب فى مصر - الدقهليه 2


الوقفة الصامته الثالثه ضد التعذيب فى مصر - الدقهليه 11


----> مقطاع الفيديو:















**المؤتمر الاول للجمعيه الوطنية للتغيير بالدقهليه :
----> -عرض شرائح بالصور كاملة:

- مختارات من الصور :
- للتوصيف وحجم اكبر اضغط على الصوره:



مؤتمر الجمعية الوطنية للتغيير بالدقهليه  الامن 2


مؤتمر الجمعية الوطنية للتغيير بالدقهليه الامن 1


مؤتمر الجمعية الوطنية للتغيير بالدقهليه 7


مؤتمر الجمعية الوطنية للتغيير بالدقهليه 16


مؤتمر الجمعية الوطنية للتغيير بالدقهليه 17



---->والفيديوهات للاسف مكنتش فاضى اصور لان كان عندى واجب تنظيمى ساعتها :D
بس الاخ والزميل محمد صلاح على الفيس بوك قام بالواجب معانا وصور وظبط :







صور محمد صلاح ضحية التعذيب بالدقهلية بعد الخروج من المستشفى

مفيش تطورات فى القضيه اكتر من اللى اتذكرت فى تدوينات سابقه
والدته سيده طيبه وغلبانه ولا تقدر على مطاحنة رعاع النظام متمثلين فى وزارة الداخليه وقسم شرطة دكرنس ولا حتى اعمام محمد صلاح وابنائهم المصرين على التكسب من وراء مصيبه ابن اخوهم المتوفى -محمد يتيم- على شكل علاقات مع البشوات ومرشحى مجلس الشعب ...دا ظنى بهم بناءا على تعاملى معهم وافعالهم حتى الان ..خلص الكلام . :(

الصور من الاعلاميه بثينه كامل اثناء زياره شخصية منها لمحمد واهله فى بيتهم هنا فى الدقهليه ..مشكوره جدا على مجهودها دا :)
للتوصيف وحجم اكبر ..اضغط على الصوره


1محمد صلاح ضحية التعذيب بالدقهليه


محمد صلاح ضحية التعذيب بالدقهليه2


محمد صلاح ضحية التعذيب بالدقهليه


محمد صلاح ضحية التعذيب بالدقهليه


محمد صلاح ضحية التعذيب بالدقهليه

الأربعاء، يوليو 07، 2010

الوقفة التضامنية لـ محمد صلاح وتفاصيل تنشر لاول مره

النهارده الساعه 6 مساءا كان ميعاد الوقفه الصامته امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره تضامنا مع محمد صلاح 
الشباب بدأ يتجمع ووصل عددنا فى النهايه حوالى عشرين الى تلاتين شاب الى جانب قيادات فى الجمعيه الوطنية للتغيير فى الدقهليه وهم الاستاذ حمدى القناوى من حزب التجمع والدكتور سالم سلام الاستاذ بطب المنصوره ونائب الدكتور محمد غنيم منسق عام الجمعيه بالدقهليه.

*بدأت احتكاكات الامن مبكرا عن طريق ظابط فى ملابس مدنيه -فى الصور بالاسفل- وبعض عناصر الشرطه لتفريقنا وطردنا من المكان ،رفضنا الانسحاب لان التظاهر حق شرعى لينا وتحاور معه الدكتور سالم سلام و لما وجد اصرارنا على تنفيذ الوقفه رضخ للامر ، وتم استدعاء عقيد شرطه علاء زكريا رئيس البحث الجنائى لشرق الدقهليه - ايه صفته للتواجد هنا !!- وتم تصوير المتضامنين وحتى مراسلى الصحف والقنوات مثال على ذلك غادة مراسلة المصرى اليوم بالمنصوره وقد طالبتهم بمسح الصور الخاصه بها ولم يستجيبوا - تم تصوير ذلك .

**بعد قليل من عدم استجابتنا للامن فوجئنا بثلاثة اشخاص عرفوا انفسهم على انهم اهل محمد صلاح - عمه الاكبر "محمود" وابناء عمومته - تم التأكد من ذلك ، الا انهم وبدلا من الوقوف فى صفنا وصف ابنهم المعذب وجدناهم يشكروننا على الحضور مع المطالبة بالانصراف لان "محمد وصله حقه خلاص ووجودكم ملوش لازمه" ، ثار بعض الشباب واتهمهم بالجبن والرضوخ للتهديدات الامنيه الا انهم اصروا على انصرافنا بمسانده واضحه من الامن ، طبعا لم نستجب واستمرت الوقفه مدة نصف ساعه امام بوابات العيادات الخارجيه ثم انتقلنا الى البوابة الرئيسية للمستشفى واستمرت الوقفه نصف ساعة اخرى حتى الساعه السابعه حيث رفع المتضامنون لافتات تندد بتعذيب محمد صلاح وخالد سعيد وتطالب بوقف العمل بقانون الطوارىء والكف عن تعذيب المواطنين ، يذكر ان من الشباب المشارك اعضاء فى حركة 6 ابريل الشبابية وحركة كفاية .
 
***المعلومات الجديده :
1- الطرف الوسيط بين وزارة الداخليه - ممثلة فى العقيد علاء زكريا-  واهل محمد صلاح  -ممثلين للاسف فى اعمامه واقاربه من طرف ابيه المتوفى فى المرحلة الحاليه -  هو اللواء اسامه ابو المجد مرشح لعضوية مجلس الشعب فى الانتخابات القادمه وهو الذى مارس الضغط على اهله حتى استجابوا للظهور ومحاولة قتل القضيه واخمادها كما ساوضح.
2- امين الشرطه عبد الفتاح سليمان - احد عنصرى الشرطة المتهمين بتعذيب محمد صلاح - يمارس عمله فى مركز شرطة بنى عبيد بشكل طبيعى وعادى جدا حتى الان !!!!
3- للاسف مضطر اذكر النقطه دى واوضحها كويس ... اهل محمد صلاح فعلا هم امه واخواله وهذا الكلام على لسان احدهم اما اعمامه واقاربه من طرف والده فلم يكن لهم اى علاقه به وصراحة هذا ما استشعرته من تعاملهم معنا فى الشارع امام  المستشفى اليوم .
4- الام غلبانه جداجداجدا وكل ما يهمها هو علاج ابنها على نفقة الدولة لانها لا تستطيع التكفل بتكاليف العلاج وصرف تعويض مناسب وتوظيفه لانه حرفيا اصبح "عاجزا " - قبل الوقفه بمده بسيطه محمد كان فى غرفة العمليات وتم زرع شريحه فى فخده اخث من عظام اضلاعه على ما اتذكر ..امور طبية - ولا تدرى لها معيلا ولا جلادا الا النظام متمثلا فى وزارة الداخليه التى تطلق عليها اللقب الفخيم ..الحكومه.
5- مورست تهديدات من طرف اهل والد محمد المتوفى على الام انها اذا لم ترضخ لتسوية الامور بشكل سلمى وتغيير الاقوال -مع تعهد على طريقة وحياة ربنا ما هنتهمه انه بلاغ كاذب - فسوف يطالبون بالوصايه على محمد واخدها منها .
6- محامى محمد صلاح وهو الاستاذ مصطفى صلاح - مجرد تشابه فى الاسماء- لم يحصل على توكيل رسمى من محمد حتى الان -الواد مدغدغ فى المستشفى - ولكنه حضر ممثلا عنه فى التحقيقات وهو من قدم طلبات وقف التحقيق الغير قانونى واعادة التحقيق معه.
**ملاحظه: محامى محمد صلاح وهو الاستاذ مصطفى صلاح كان متوجه من خارج المنصوره الى مكان الوقفه فتم تعطيله من قبل الامن على الطريق ومنعه بشكل وصفه "بالتوقيف الدبلوماسى " له من اجل منعه من المشاركه والحديث الى المتضامنين ...احب اذكر هنا ان الاستاذ مصطفى للامانه من الناس -ان لم يكن اولهم - الذين ساهموا فى اخراج القضيه للعلن ..له منا كل الشكر والتقدير .


*** نوجه عناية الجميع للاتى :
--------------------------------- قضية محمد صلاح هى قضية نموذجيه للتعذيب الممنهج فى مصر على الخلاف من قضية خالد سعيد كالتالى :
1- محمد صلاح لازال حيا -شفاه الله وعافاه- وان كان الحقوقيون ينظرون اليها على انها ميزه وفضيله الا ان النظام الحقير ينظر لها على انها ورقة ضغط على اهل المعذب لتسوية الامور والا لن يتم علاجه او تعويضه بل وبالاحرى قد ينكل به وبهم .
2 - خالد سعيد -رحمه الله- توفى متأثرا بالضرب الهمجى ولم يعد عند اهله ما يخسروه اكثر من فلذة كبدهم الذى ضاع ..رغبتهم فى التعاون من من يريد ان يثبت اجرام المعتدين اقوى من رغبه اهل محمد صلاح .
3- اهل خالد سعيد كما ظهر لنا من صورة وتسجيلاته والحوارات معهم قادرين ماديا "مبسوطين" وله اخ ذو جنسية اخرى  ... على عكس اهل محمد صلاح الذى كان يعمل على توكتوك لتوفير نفقات المعيشه ووالده متوفى ، هنا تربح كفة الترغيب والترهيب عن قيمة اخد الحقوق او تبييض الوجوه .
4- هناك " اهلان " لمحمد صلاح ... اهله كامه واخواله وخالته - تكلمت معهم .... واهله كاعمامه واولادهم - تكلمت معهم ايضا ، اهل يحثوننى على مساعدتهم فى اخذ حق ابنهم بالقانون ودون الرضوخ للتهديدات كخاله الاستاذ عادل ...واهل يرهبوننى بالشكوى الى عائلتى "بلادنا متجاوره" اذا لم ارضخ واترك القضيه "واحنا ادرى بمصلحة ابننا منك ،.....اترك لكم الحكم .
5- والدة محمد سيدة حرة وتأبى الظلم على الرغم من ضعفها وتكالب الاحوال عليها ، ومن رآها فى المقاطع المصوره بالامس وهى تصرخ بان ما يؤذيها وترفض ان يتم هو تكذيب ابنها واتهامه "برمى جتته " على الامن المصرى فالامر كما قالت " احنا نتنازل ماشى ما دى الحكومه وابنى يتعالج ماشى وهنتنازل بس ابنى يطلع كداب لا ...ابنى مش كداب ...وابنى اضرب " ثم تنسحب من امامى والمراره تقطر من كلامها.
................لــــــــــــــــــذا وبناءا على ما سبق ....قضيه محمد صلاح قضية متكرره ونشهدها كثير خصوصا فى الريف المصرى الا ان التغطيه الاعلاميه شبه معدومه والاهالى لا يعرفون حقوقهم ويخافون حتى الموت من الداخليه ورجالها بدأ من اصغر خفير مرورا بالبشوات امناء الشرطه ومن تعامل منهم مع مأمور القسم فهو فى خبر كان فى عرفهم ، وهذا يحتم على منظمات المجتمع المدنى والحقوقيون فى مصر جماعات وافراد ان يتضامنوا مع ضحايا تلك القضايا جاعلين هدفهم ومقصدهم نقطتين لا غنى عن تحقيقهم :
1- اخذ حقوق ضحية التعذيب وحمايته من البطش الامنى والتهديدات بالملاحقه فيما بعد .                                                 2- اعطاء حجم اعلامى للقضيه يوصل رسالة لهواة ومتخصصى التعذيب والتنيكل بافراد هذا الشعب انه لاسكوت بعد اليوم ولتكفوا ايديكم عنا وتلتفتوا الى حقيقة عملكم ..... فرسالتى للشرطه المصريه : انهؤلاء هم شباب وافراد شعبكم ...احموهم بدلا من ان تعذبوهم .

الــصــــــــــــــــــــــــــــــــــــور
     الصور على موقع فليكر ...لحجم اكبر وتوصيف للصوره ..اضغط عليها .
دا عرض الصور على شكل داتا شوو  http://www.flickr.com/photos/7133493@N02/sets/72157624445757034/show/






الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 13


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 3


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 4


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 5


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 7


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 8


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 9


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 10


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 11


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 2


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 6


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره1


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 20


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 17



الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 18


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 16


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره15


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 14






الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 12



الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 19



الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره25


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره24

الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 21


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 23


الوقفة التضامنيه مع محمد صلاح امام مستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره 22


مقــاطــع الفــــــــــــــــــــيديو










الثلاثاء، يوليو 06، 2010

اخر التطورات فى قضية محمد صلاح ضحية التعذيب الثانى بعد خالد سعيد

محمد صلاح

محمد صلاح فى المستشفى

محمد صلاح ضحية التعذيب فى المستشفى





النهارده 6/7/2010 توجهت للمستشفى اللى محمد محتجز فيها حوالى الساعه 12 الضهر لاجد الاتى :

1- محمد صلاح كان مفروض يدخل غرفة العمليات الصبح وتم اخطار اهله بكده على غير الحقيقه حيث انه كان بيتم "تحضيره " للتحقيق معاه على يد وكيل النيابه الفرعيه لدكرنس داخل المستشفى وهو احمد عبد العاطى واللى اثار شبهات حول حياديته ونزاهته بالممارسات المغلوطه اللى مورست على مسمع ومرأى منه دون محاولته لردعها او تعديلها.
2- تم اكتشاف كذب الامن على اهل محمد صلاح لما دخل وكيل النيابه قدامهم للتحقيق معاه ومنعوا هم من الدخول.
3- محامى محمد صلاح حاول الدخول ولكن الامن منعه متمثلا فى امين شرطه واقف على المدخل الوحيد اللى ممكن نعبر منه لداخل المستشفى فى حين باقى المداخل مغلقه امامنا.
4- الوحيد اللى كان مع محمد فى التحقيقات هو ابن عمه نبيل وهو شاب صغير السن ايضا وقد تم ارغامه هو والضحيه -ترغيبا وترهيبا- وفى غياب اى دعم معنوى او قانونى من الاهل والمحامى على تغيير اقوالهم والزعم بانه لم يضرب وهو من قذف بنفسه من الشباك بالدور التالت فى مركز الشرطه.
5- فى هذه الاثناء حضر اهل محمد واصدقائه من بلدتهم ومنهم عمه الحاج احمد لظنهم ان محمد فى العمليات ومحاولة دعمه عن طريق التبرع بالدم وما الى ذلك .
6- والدة محمد صلاح كانت فى حالة نفسية سيئه جدا وكان ظاهرا تعرضها لضغط نفسى رهيب حتى انها رددت على مسامعنا ما اوهموها به من ان اى اطراف اخرى تريد التدخل فى القضيه ومساعدتكم ما هى الا منظمات مشبوهة مدعومه من الخارج و"بتقبض من دول تانيه" على حد تعبيرها.
7-ملحوظة نهائية ان اللى ورا التخطيط للضغط والمساومات دى كلها حسب ما وصلنا هو العقيد علاء زكريا رئيس البحث الجنائى فى فرقة شرق الدقهليه اللى بتجمع خمس مراكز هى دكرنس منية النصر وبنى عبيد ومحل الدمنه وتمى الامديد . -جزء من المعلومه من اهل محمد وجزء وصلهولى مراسل جريدة الغد فى دكرنس محمد صبرى اسماعيل .
8-قمت بتسجيل تلك الاحداث والتصريحات والمواقف على شكل صور ومقاطع فيديو وقمت بنشرها كالتالى :



امام بوابة دخول المستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره

امام المستشفى حيث يحتجز محمد صلاح

والدة محمد صلاح 7


والدة محمد صلاح 5

والدة المجنى عليه محمد صلاح ومحاميه ومندوب المنظمه المصريه لحقوق الانسان


اضغط على الصوره لحجم اكبر ووصف للمحتوى على فليكر
















كل شريف فى مصر مطالب اولا برفض الظلم دا بينه وبين نفسه وجيرانه واهله
ثانيا نصرة اى مظلوم وفضح ممارسات النظام ضده زى ما فى حالة خالد سعيد ومحمد صلاح
وبكره ان شاء الله فى وقفه بندعو ليها كل شرفاء مصر بغض النظر عن انتمائتهم السياسة او حتى عدم اهتمامهم بالسياسية لان دا حق انسانى للكل
بكره الوقفه هتكون قدام البوابه الغربية للمستشفى الدولى التخصصى بالمنصوره "امام بوابةالعيادات الخارجيه " والمستشفى مكانها خلف استاد المنصوره
نرجوا الاهتمام والمسانده من الجميع

الاثنين، يوليو 05، 2010

التحقيق فى قضية محمد صلاح :- خالد سعيد 2

بداية اليوم كانت هنا ...امام مجمع محاكم دكرنس حيث تتواجد النيابه الفرعيه محل التحقيقات فى القضيه
الاستاذ هيثم محامى مركز النديم بيكتب الطلب والاستاذ مصطفى محامى محمد صلاح بيتابعه
المحاميان وخال محمد صلاح داخل غرفة وكيل النيابه
مخبر فى المستشفى
مخبر اخر فى المستشفى
امام قسم العظام فى الدور الثالث من مستشفى السلام الدولى التخصصى بالمنصوره حيث لم استطع الدخول بناءا على طلب ابن عم ضحية التعذيب محمد صلاح



اضغط على الصور لحجم اكبر والوصف على موقع فليكر 

بسم الله

نبدأ منين ؟؟؟

اها

خلونا نقسم اليوم لتلات مراحل بالنسبه ليا .

الاولى لما كنت مع خال محمد صلاح و محاميه والمحامى المنتدب من مركز النديم ومعاه الدكتوره سلوى هى كمان من مركز النديم.

التانيه لما كنا قدام مكتب وكيل النيابه.

التالته لما كنت فى المستشفى اللى فيه محمد صلاح فى المنصوره.

 

 

*اولا:-

 اتقابلنا انا من جهة والاستاذ هيثم محامى مركز النديم والدكتور سلوى من المركز من جهة والاستاذ مصطفى محامى الشاب محمد صلاح ضحية التعذيب وخاله الاستاذ عادل من جهة اخرى .

بداية الكلام كانت للاستاذ مصطفى وهو اللى اتصل بمركز النديم وكان السبب الاساسى فى نشر القضيه للرأى العام وقال ان غرضه من دا حماية الضحيه واهله من تعنت الشرطة لان الناس عندنا غلابه ومتعرفش حقوقها والشرطه بتعتمد على تهديد الضحايا بمزيد من الضحايا اذا لم يتم التنازل والسكوت,يعنى يهددوا الاهل لو ملموش الدور عشان الابن اللى اتعذب هياخدوا الابن التانى وهكذا.

الاستاذ عادل خال الضحيه كانت متعاون معايا جدا وقال انه مش هيسكت خصوصا ان الولد "متدغدغ" جدا ، الخال اشتكالى ان محمد صلاح معمول عليه مراقبه اربعه وعشرين ساعه مستمره على شكل ورديات من ساعه ما دخل المستشفى بشكل بيمثل ارهاب ليه ولاهله لو حاولوا يتكلموا .

وهنا اتدخل المحامى وقال كلام استغربتله جدا: ثم التحقيق مع محمد صلاح فى حضور اربع لواءات شرطه ومن غير ما يكون محاميه موجود وكانت حالته الصحيه سيئه جدا انه يمثل لاى تحقيق وتم تعنيفه هو ووالدته (والد محمد صلاح متوفى ) ، الاغرب ان التحقيق تم فى وجود الاتنين عناصر الشرطه المتهمين بتعذيبه ، يعنى الجلاد كان هو الخصم والحكم ، اى شهاده دى اللى تتاخد واللى اجرم فى حقك واقف فوق رقبتك !!!؟.

لما سألنا المحامى ايه سبب تواجدنا فى النيابه دلوقت ، قال انه هيقدم طلب لمنع التحقيقات الغير قانونيه مع الضحية محمد صلاح لان مفيش اذن من النيابه للتحقيقات دى خصوصا ان اللى بيقوم بيها "مفتشين من وزارة الداخليه".

 

 

** ثانيا :-

 بعد كده طلعنا الدور التالت فى مجمع المحاكم اللى فيه النيابه الفرعيه لدكرنس ودخل محامى محمد صلاح ومحامى مركز النديم وخال محمد صلاح لوكيل النيابه ووقفت انا والدكتوره سلوى ننتظرهم بالخارج ، الدكتوره كانت بتحاول انها توعى المخبرين اللى برا بطبيعة وحقيقة وظيفتهم وكان الرد محفوظ منهم " احنا عبد المأمور" وانا كنت بتوت اللى بيحصل باستمرار .

شوية وخرج لنا من مكتب وكيل النيابه-وكيل اخر غير اللى عنده المحاميان- عقيد شرطة عرف نفسه بـ علاء زكريا بعد وصلة هزار انه يشبه مرتضى منصور ، المهم سألنا عن صفاتنا وانا قلت انى صحفى عشان ميشتغلنيش ، قالى: ياريت تكتب الحقيقه بس ومتحاولش تدى للامور اكبر من حجمها ، والحقيقه هنا واضحه وهى اقوال "المتهم" فى محضر الشرطه انه فعلا مكنش معاه رخصه وحاول الهروب من الكمين ولما قبضوا عليه وعرف انه هياخد محضر قيادة توكتوك بدون رخصه رمى نفسه من الشباك .

هنا اتعصبت الدكتور سلوى وسألته ازاى مفتشين من الوزاره يحققوا معاه دا غير قانونى ، رد بان دا مش تحقيق عشان القياده بدون رخصه لكن تحقيق "ادارى" لانه اشتكى عاملين فى وزاره الداخليه وجزء من التحقيق معاهم اخذ اقواله ، قالتله ان دا غير قانونى وانتا عارف كده ولكنه تهرب من الاجابه ، بس فى الغالب كان محترم فى التعامل معانا ومكنش فيه اى نوع من "التحرش" الامنى بينا.

فى اثناء تواجدنا قدام مكتب وكيل النيابه حضر الى المكان مراسل جريدة الغد محمد صبرى وتعارفنا ولقيته بيحذرنى من واحد واقف جمبنا انى اخد بالى من كلامى قدامه لانه امن دولة ، شوية ولقينا مخبر جاى بيأمرنا بالتوجه لـ " مدير النيابه" ، الدكتوره معبرتوش ومشيت من النيابه راحت على المستشفى فى المنصوره فى لحظتها لكن احنا سمعنا الكلام ورحنا لقيناه سألنا عن وظيفتنا –شاب فى سنى تقريبا-، اخد كارنيه مراسل الغد وانا استغرب اوى لما قلتله انى مدون ومش تبع حد واخد بطاقتى وقالنا استنوا برا خمس دقايق ، شوية وندهلنا وقال تمشوا من هنا لان تواجدكم فى النيابه غير قانونى الا باذن من النائب العام !!!!!!!!!

بعدى طردى من النيابه اضطريت انى اسيب الجماعه فى غرفة وكيل النيابه وامشى اروح المستشفى .

 

 

***ثالثا:-

رحت المستشفى وعرفت ادخل مع انه ممنوع –ازاى!؟- معرفش انا خدتها عبط فى هبل كده لقيتنى وصلت ، كلمت ابن عم محمد صلاح واسمه هيثم وهو المرافق الوحيد اللى كان متواجد معاه فى المستشفى ، قالى انه مش هيقدر يتكلم دلوقت لان المستشفى كلها مخبرين وجمبه مخبرين ومحمد نايم اخد مسكن ولو حاولت ادخل هعمل مشاكل ليهم ، ساعتها انا كنت واقف قدام قسم العظام فى الدور التالت وبينى وبينه امتار ، بعد مداولات وكام اتصال اقتنع اخيرا انى مش جاى عشان ااذيه خصوصا لما عرف اسمى واطمن انى فعلا من بلد جمبهم وان شاء الله هحاول اتقابل فيه النهارده بليل .

*** ملاحظه اخيره : نبيل قال ان والدة محمد صلاح "فى مشوار" ومقلش انها فى مديرية الامن زى ما منشور فى الجرائد .